|
Polityka certyfikacji KIR S.A. dla certyfikatów kwalifikowanych
    W dniu 20 marca 2003 roku Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. decyzją nr
7/014499/03 Ministra Gospodarki i Pracy uzyskała wpis do rejestru
kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne.
Decyzja ta pozwala KIR S.A. na wydawanie kwalifikowanych certyfikatów w
rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 roku o podpisie elektronicznym.
Oznacza jednocześnie, iż KIR S.A. posiada odpowiedni potencjał techniczny
i merytoryczny do świadczenia tego typu usług.
    ETOB Spółka z o.o. jest partnerem KIR w zakresie sprzedaży certyfikatów kwalifikowanych.
    Certyfikaty kwalifikowane są wykorzystywane do weryfikowania bezpiecznych podpisów elektronicznych.
Zgodnie z ustawą o podpisie elektronicznym bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy
certyfikatu kwalifikowanego jest równoważny pod względem skutków prawnych z podpisem własnoręcznym.
    Bezpieczny podpis elektroniczny w rozumieniu ustawy to podpis elektroniczny, który:
- jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis
- jest sporządzony za pomocą podlegających wyłącznej kontroli osoby
składającej podpis elektroniczny bezpiecznych urządzeń służących
do składania podpisu elektronicznego i danych służących do
składania podpisu elektronicznego (klucza prywatnego)
- jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki
sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest
rozpoznawalna
    Do składania bezpiecznych podpisów są niezbędne bezpieczne urządzenia do składania podpisów. Takie urządzenia powinny co najmniej:
- uniemożliwiać pozyskiwanie danych służących do składania podpisów,
czyli kluczy prywatnych
- nie zmieniać danych, które mają zostać podpisane lub poświadczone
elektronicznie oraz umożliwiać przedstawienie tych danych osobie
składającej podpis elektroniczny przed chwilą jego złożenia
- gwarantować, że złożenie podpisu będzie poprzedzone wyraźnym
ostrzeżeniem, iż kontynuacja operacji będzie równoznaczna ze
złożeniem podpisu elektronicznego
- zapewniać łatwe rozpoznawanie istotnych dla bezpieczeństwa zmian w
urządzeniu do składania podpisu
    Szczegółowych informacji na temat świadczenia kwalifikowanych usług
certyfikacyjnych udzielają pracownicy ETOB tel (085) 742-77-54
Usługi podpisu elektronicznego - KIR S.A
    Konstrukcja podpisu elektronicznego wykorzystuje technikę szyfrowania z
kluczem publicznym. Podstawą działania szyfrów z kluczem publicznym są dwa
klucze: klucz prywatny oraz klucz publiczny. Tak jak wskazują przyjęte zwyczajowo nazwy kluczy, klucz publiczny jest udostępniany wszystkim
osobom, z którymi kontaktuje się dana osoba, zaś klucz prywatny, dla
zachowania bezpieczeństwa systemu, musi pozostać pod wyłączną kontrolą
jego właściciela. Istotną własnością wymienionych kluczy jest to, iż
praktycznie niemożliwe jest odgadnięcie klucza prywatnego na podstawie
znajomości klucza publicznego. Własność ta gwarantuje, iż podpisany
dokument, który został poprawnie zweryfikowany kluczem publicznym mógł być
stworzony tylko przez posiadacza klucza prywatnego.
    Podpis elektroniczny jest wykorzystywany, między innymi, do zabezpieczania transakcji
przesyłanych w ramach systemu elektronicznych rozliczeń międzybankowych ELIXIR prowadzonego od 1993 roku
przez Krajową Izbę Rozliczeniową S.A.
    Podpis elektroniczny - dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny.
Art. 3 Ustawy o podpisie elektronicznym.*
Podstawowe własności podpisu elektronicznego:
Unikalność - każdy elektroniczny dokument posiada unikalny podpis cyfrowy
ściśle z nim związany.
Integralność - jakakolwiek zmiana dokumentu podpisanego cyfrowo Zostanie
natychmiast wykryta w momencie weryfikacji podpisu.
Niezaprzeczalność - tylko osoba posiadająca klucz prywatny korespondujący z
kluczem publicznym wykorzystanym do weryfikacji podpisu mogła wygenerować
podpis pod dokumentem.
    Podpis elektroniczny, często traktowany jako odpowiednik odręcznego
podpisu złożonego pod dokumentem papierowym, tak naprawdę zapewnia
znacznie więcej. W przypadku dokumentu papierowego nawet po złożeniu pod
nim podpisu możliwe jest dokonanie zmian, dla których niemożliwe będzie
wskazanie czy zostały naniesione przed czy po złożeniu podpisu. Podpis
cyfrowy całkowicie wyklucza tego typu manipulacje dokonywane na
dokumentach elektronicznych. Dodatkowo unikalność podpisu cyfrowego
gwarantuje, iż nie zostanie on dołączony do innej wiadomości, co może mieć
miejsce w przypadku podpisu złożonego 'NA PAPIERZE'.
    Bardzo istotną rzeczą, dla zapewnienia wiarygodności podpisu cyfrowego,
jest wykorzystanie właściwego klucza publicznego nadawcy wiadomości. Nawet
jeżeli klucz publiczny jest dołączony do wiadomości lub też był przesłany
drogą elektroniczną, osoba wykorzystująca klucz publiczny do weryfikacji
podpisu, nie ma pewności czy rzeczywiście jego właścicielem jest nadawca
wiadomości. Potwierdzenie przynależności klucza publicznego do danej osoby
zapewniają certyfikaty klucza publicznego.
'Certyfikat - elektroniczne zaświadczenie, za pomocą którego dane służące do weryfikacji podpisu elektronicznego są przyporządkowane do osoby
składającej podpis elektroniczny i które umożliwiają identyfikację tej
osoby.' Art. 3 Ustawy o podpisie elektronicznym.*
    Certyfikat jest to plik, podpisany cyfrowo przez podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, który zawiera dane o właścicielu certyfikatu, jego klucz publiczny oraz informacje, kto wystawił ten certyfikat, a tym samym
poświadcza prawdziwość zawartych w nim danych. Podmiot świadczący usługi
certyfikacyjne przed wydaniem certyfikatu jest zobowiązany do rzetelnego
zweryfikowania tożsamości osoby ubiegającej się o wydanie certyfikatu oraz
do sprawdzenia czy posiada ona klucz prywatny komplementarny do
przedstawionego do certyfikacji klucza publicznego. Tylko wówczas
certyfikat klucza publicznego, wydany przez zaufany podmiot, może pełnić
rolę elektronicznego dowodu tożsamości. Zastosowanie takich certyfikatów
klucza publicznego w znaczący sposób wpływa na podniesienie poziomu
bezpieczeństwa komunikacji w sieciach teleinformatycznych.
    Certyfikaty klucza publicznego są wykorzystywane, między innymi, do
weryfikacji podpisów elektronicznych pod transakcjami przesyłanymi w
ramach systemu ELIXIR. Na potrzeby systemu ELIXIR generowaniem i
zarządzaniem certyfikatami klucza publicznego zajmuje się stworzony przez
KIR S.A. system SZAFIR.
    Wykorzystanie do weryfikowania podpisu cyfrowego klucza zawartego w
certyfikacie danej osoby daje odbiorcy pewność w przypadku pozytywnej
weryfikacji podpisu, że za otrzymaną wiadomością kryje się konkretna,
wskazana w certyfikacie osoba. To pozwala na zrównanie, przy spełnieniu
wymienionych w Ustawie o podpisie elektronicznym warunków, podpisu
odręcznego z elektronicznym.
    'Dane w postaci elektronicznej opatrzone bezpiecznym podpisem
elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego
certyfikatu są równoważne pod względem skutków prawnych dokumentom
opatrzonym podpisami własnoręcznymi, chyba że przepisy odrębne stanowią
inaczej.' Art. 5 Ustawy o podpisie elektronicznym.*
Przykładowe urządzenia
Czytnik kart magnetycznych SCR-CM3121
Czytnik kart magnetycznych SCR 3310
Token USB (karta kryptograficzna + czytnik kart)
Artykuł na podstawie strony internetowej www.kir.com.pl
*Ustawa została opublikowana w Dzienniku Ustaw z 2001 r. nr 130, poz. 145
|